RecyTech

Recycle your money, recycle Technology.

Det här med blybatteri kontra andra alternativ, vad handlar det om egentligen?

Så länge jag kan minnas så har jag hört att man inte ska ställa blybatterier på ett betonggolv, att man måste ladda det ett helt dygn för att det ska bli fullt, men inte mera. Att man ska dra ur kontakten till laddaren ur väggen, innan man kopplar loss polerna från laddaren. “Annars kan batteriet sprängas!”

Vad är sant egentligen? Det finns nog lika många sanningar som insatta personer, åtminstone om vi anekdotiskt ska gå in i detalj i varje persons egna upplevelse.

Jag ska inte gå in på det i detalj här och nu, utan vill bara kort förklara varför jag i nästan alla lägen uppmuntrar att byta från blybatteri till litium batteri.

Det är en gammal sanning att blybatterier kunde ladda ur sig om de stod på ett betonggolv, dock var det längesedan. Batterierna då hade ett ytterhölje tätat med tjära, om batteriet då läckte lite och batterisyran rann ut, så kunde den med hjälp av betonggolvet leda ström till de andra polerna i samma batteri. Som sagt, det var ett tag sedan vi hade batterier tätade med tjära…

När man laddar ett batteri så klyvs till viss del vattnet till syre och vätgas, även kallad knallgas i folkmun. Orsakar man en gnista under den intensivaste delen av laddningsfasen, så är det absolut sant och en verklig risk att batteriet kan sprängas. Det är också det som händer om man råkar kortsluta ett blybatteri med t.ex. ett verktyg. Urladdningen orsakar klyvning av vatten och vätgas bildas på tiondelar av en sekund, en gnista uppstår på grund av energiöverföringen mellan poolerna och antänder “knallgasen”, pang! Batteriets topp flyger av och batterisyra sprutar överallt. Otrevligt, farligt och dyrt!

Men, inget av det är anledningen till att jag inte kan rekommendera blybatterier. Det är faktiskt det här med laddningstiden som är den främsta orsaken. Ett blybatteri blir inte fullt bara för att du har energi att ladda det med. Det kräver oavsett hur mycket energi du än har tillgängligt, en viss tid på sig för att bli fullt. Problemet med det är att batteriet verkligen måste bli fullt och vara fullt den största tiden av sitt liv, inte bara när det används. Det måste vara fullt i stort sett jämt, förutom under själva belastningen. Det som händer om man inte låter batteriet bli fullt under laddningen, det vill säga väntar på att det ska bli färdigladdat, är att det bildas en beläggning inne i batteriet som försämrar batteriets energiinnehåll och effekt. Batteriet sulfatiserar. Ett blybatteri går inte att ladda upp snabbt mellan 80-100% laddning, oavsett hur mycket energi eller ström du har tillgång till. Blybatteriet måste får sin tid på sig, stå där och gona till sig med en låg laddström, i någon timma. Sedan är det fullt, inte innan. Om solen går i moln eller om du behöver använda energi igen, då blir det inte fullt och batteriet förstörs i förtid.

“Ett blybatteri fungerar ju i flera år, upp till tio år i en bil, varför skulle det inte gå att ha i en husvagn eller sommarstuga?” Så är det! Blybatterier lämpar sig väl för användning i bilar med bensin eller dieselmotor som alltid är igång när bilen används. Den enda gången ett batteri laddas ur lite är vid start av motorn, då används kanske 1-3% av batteriets kapacitet, men laddas upp snabbt under den kommande körcykeln. Så länge man inte använder och laddar tillbaka mer energi än så från sitt batteri så är det inget problem. Det är ju den cykeln som man räknar när man anger hur många cykler ett batteri klarar. Ett blybatteri som cyklas 1–3% klarar flera tusen cykler. Men ett blybatteri som cyklar 50%, som i t.ex. en husvagn, kan bara cykla 300-500 gånger, OM det laddas upp direkt efter att ha nått 50% urladdning. Laddar man däremot ur batteriet med hela sitt energiinnehåll, d.v.s. till 100% urladdning, då dödar man ett blybatteri på bara några ur- och upp-laddningar. Plus att det måste stå och gona till sig med laddningsström igång, innan det blir fullt…

“Men ett litiumbatteri fungerar inte i kyla…” Gör det inte? Använder du din mobiltelefon när det är kallt? Kör vi Tesla, Nissan, Renault med flera när det är kallt? Den största fördelen med ett blybatteri mot ett litiumbatteri idag är ändå att det trots sin enkelhet, fungerar tillräckligt bra i kyla och inte tar skada av att laddas då. Visst, båda batteritypernas tillgängliga energimängd går ned när det är kallt, men kommer tillbaka när batteriet värmts upp. Den största skillnaden är att blybatterier kan laddas medan de är kalla. De behöver inte aktivt värmas som litiumbatterier behöver, innan de börjar ta emot laddning. Men båda kan laddas ur med den tillgängliga kapaciteten. För blybatteriet som inte har någon aktiv uppvärmning så kan det innebära att bara en fjärdedel av kapaciteten kan användas. Där, i det läget, försvinner alltså nästan helt blybatteriets enda fördel mot litiumbatterier.

Ingen av blybatteriets alla nackdelar delas av litiumbatteriet, en av blybatteriets fördelar, kanske den enda? Delas inte av litiumbatteriet. Det är lätt att motivera varför man ska köpa ett litiumbatteri i stället för bly. Särskilt när priset på litiumbatterier går under priset för blybatterier. Man betalar i skrivande stund ca. 2495kr för ett 100Ah 12V blybatteri (AGM) på Biltema. Om man räknar med att man kan cykla det 300gånger till 50% så innebär det att du får ett batteri som innehåller 600Wh (exempelvis motsvarande 60W i tio timmar) I batterisammanhang så anger man batteriets pris per Wh och priset för blybatteriet blir då 4158kr/1000Wh, eller 1kWh. Litiumbatterier har ett pris på omkring 4000kr/kWh redan idag. Förutom alla andra fördelar med litiumbatteri, att det laddas fullt så länge det finns energi från laddare, att det klarar att laddas ur och inte tar skada av att inte bli fullt laddat, att det inte bildar “knallgas” och sprängs vid gnistbildning under laddning, så håller ett litiumbatteri som sköts längre. Ett välskött blybatteri håller i 300-500 cykler eller användningar om man vill. Ett litiumbatteri håller i 2000 cykler minst. Alltså måste vi dela litiumbatteriets pris med mellan 6 till 10 för att få litiumbatteriets verkliga pris. Litiumbatteriet håller helt enkelt mycket längre än blybatteriet.

Jag tycker alltså att vi kan konstatera att ett blybatteri är dyrare än litiumbatteri, med stor marginal. Dessutom kräver det mer övervakning, underhåll och bidrar till sopberget och gifter i naturen. Litiumbatterier kan återanvändas till 99%. Alla material så som litium, nickel, mangan, cobolt, koppar, aluminium återvinns till nästan 100%. Det är inte sant för blybatterier.

Byt till litiumbatteri när ditt blybatteri börjar bli dåligt eller när ditt behov av energi är större än vad ditt blybatteri kan leverera.

Hoppas du fått något till dig av att läsa här! Har du synpunkter eller något att tillägga? Kommentera gärna!

Lämna ett svar